Business

TikTok-aiheisen webinaarimme kysymyksiä ja vastauksia

Pidimme "Miljoonia näyttökertoja ja satoja tuhansia seuraajia TikTokissa" -webinaarimme 4.11.2021. Webinaari keräsi useampia kysymyksiä ja koska ihan kaikkiin emme kerenneet itse webinaarissa vastata, niin koostimme tähän sekä kysymykset että vastaukset, joita saimme.


Onko hyviä esimerkkejä B2B-yrityksistä TikTokissa vai onko vielä Suomessa hyödynnetty? Vai näettekö TikTokin enemmän vain B2C-yritysten alustana?

Näitä tulee kyllä rehellisesti todella vähän mieleen.

Yksi mielenkiintoinen on kuitenkin Suomen Voiteluainekauppa, joka löytyy täältä: https://www.tiktok.com/@hakkiz80?lang=en. Esimerkkinä se on tosi hyvä, sillä ala on todella omanlaisensa, mutta sisällöillä on kuitenkin tuotu aihetta ja alaa mielenkiintoisesti esille.

Tällä puolella on aivan varmasti hyödyntämätöntä potentiaalia ja lähestymistapoja monia – esimerkiksi opettamisen tai inspiraation kautta. Täytyy muistaa, että B2B-päättäjät ovat kuitenkin myös ihmisiä. :)


Kiinnitti huomiota, että Kotiruoka-tili seuraa itse vain 47 tiliä. Miksi näin?

Seuraamme vain ruoka-aiheisia tilejä. Tähän ei ole suurempaa syytä taustalla, vaan enemmän ehkä aluksi ollut apuna inspiraation herättämisessä.


Koskien musiikin tekijäoikeusmaksuja/royalteja ja musiikkikirjaston hyödyntämistä: Onko teillä kokemusta siitä, miten yrityksille suunnatun kaupallisen musiikkikirjaston käyttölupaa kannattaa anoa TikTokilta?

Valitettavasti meillä ei ole kokemusta anomisesta. Käytämme itse TikTokin yritystilien musiikkikirjastoa, josta löytyy vain kaupalliseen käyttöön tarkoitettua musiikkia.


Kauanko sisällöt elävät TikTokissa?

Suoraa vastausta on hankala sanoa. On sisältöjä, jotka voivat lähteä tasaisesti liikkeelle ja yhtäkkiä vielä parin viikon päästä saada todella paljon näyttökertoja. Osa taas saattaa elää vain sen muutaman päivän. Teemu antoi hyvän esimerkin Dumletikkari-videosta, joka oli kuvattu jo reilu kuukausi sitten ja tikkareita ei enää edes kaupoista saa, mutta nyt video vielä alkanut kerätä reilusti näyttökertoja. Vaihtelua on siis todella paljon.



Onko videoiden editoiminen hankalaa? Meneekö kauan aikaa “oppia”?

TikTokin oma editori on melko helppo oppia, mutta toki se, että siitä tulee sujuvaa ja tehokasta vaatii sen, että sitä hieman käyttää. Mutta sen voi varmasti jokainen halutessaan sisäistää todella hyvin.


Jos haluaisi tehdä yhteistyövideon, niin mitä se vaatii asiakkaalta?

Pitkälti vain tuotteen ja mahdollisesti jotain esille nostettavaa ominaisuutta. Muuten sekä Teemu että Pyry olivat sitä mieltä, että itse sisältö tehdään mielellään tilille ominaisella tavalla, jotta se ei turhaan ole liian päälleliimattu, vaikka yhteistyö selvästi kerrottaisiinkin. Kotiruoka.fi:n kanssa on myös ehdotettu suoraan tuotteita/annoksia, jotka voisivat kokemuksen mukaan toimia hyvin potentiaalisen yhteistyön kohdalla.


Minkä kokoinen tiimi sisältöä tuottaa? Yksin, kaksin, enemmän?

Kotiruoka.fi:n kohdalla kokin lisäksi kuvauspäivissä on yksi tai kaksi kuvaajaa. Kahdella kuvaajalla tuottaminen on tehokkaampaa, kun toinen voi kuvata ja toinen samaan aikaan jo editoida. Vaatii tosin pari puhelinta. Teemu kertoi, että kuvaa pitkälti kaikki yksin. Jossain tietyissä videoissa, esim liveissä, on hyödyntänyt myös apukäsiä.


Onko TikTokissa vain nuoria vai oikeasti myös vanhempaa kohderyhmää?

Kyllä TikTokissa on kasvavissa määrin myös hieman vanhempaa ikäryhmää. Suomalaisista käyttäjistä lähes 50% on 18-24 -vuotiaita, mutta esimerkiksi viime keväänä kasvavin ikäryhmä oli 25-34 -vuotiaat eli yhä vanhemmat löytävät TikTokkiin.


Onnistuu mainonta nykyään siis kaikilta? Voivatko kaikki tehdä sitä?

Kyllä. TikTokin mainonnan “self service” avautui Suomessa syyskuussa ja se mahdollistaa mainonnan tekemisen kaikille. Mainonnan tekeminen ei myöskään vaadi orgaanista tiliä, vaan TikTokiin voi lähteä halutessaan vain mainontakärjellä.


Onko myymälässä muutkin kuin Teemu innostunut videoiden tekemisestä, onko innostuminen “tarttunut” helposti muihin?

On joo. Vähän eri tilejä, joilla sitten muitakin työntekijöitä paljon esillä. Esim @redinkoot-tilillä näkyy paljon muitakin ja myös Instagramin puolella. Kaikki eivät kameran eteen halua, mutta yleensä löytyy paljon myös heitä, joille se on luontevaa.



Kaipaatko apua TikTokiin liittyen? Ota yhteyttä pyry.suojalehto@fam.fi, niin katsotaan kuinka voimme olla avuksi!

Missasitko webinaarin? Alta saat tilattua webinaaritallenteen linkin sähköpostiisi. 👇🏼



Uutiskirje
Nappaa kiinni tuoreimmista ajatuksistamme
Kiitos tilauksesta! 🥰
Oops! Jokin meni pieleen. Kokeile uudestaan?
Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyt meidän rekisteri- ja tietosuojaselosteen.